Picit rozsdás szamuráj kard
Toyota RAV4 Executive 4x2 Hybrid (2019)

Amikor egy kedves simítással elbúcsúztam tőle (okos nyitás-zárás funkció a kilincsen), olyan érzésem volt, mint amikor az amerikai barátaim próbálnak káromkodni. Életük 99%-ban arról szól, hogy ki milyen egyenlő, meg politikailag korrekt, de néha kicsúszik az a pár trágár szó ami a nyelvben megtalálható. Sokan arrafelé ezt nagyon menő dolognak tartják, talán még büszkék is arra, hogy milyen bátrak. Valójában eléggé uncsi a dolog azoknak akik tudnak "rendesen" káromkodni.

Szóval ne erőltessük ami nem megy, ez az autó a megoldás a 99%-ra. Aki káromkodni, meg hőbörögni akar  az lapozzon az "S" betűhöz mint "Supra". Ott lehet.

00_rav4_2019_eleje.jpg

A Toyota nagyon régen feljeszti a hibrid hajtásláncát, ami minden egyes generációval jobb és jobb lesz. Egy tiszteletre méltó fegyver, egy míves kard. A most megismert RAV4 verzió nem csak a legjobb hibrid, de abszolút értékben is egy nagyon könnyen kezelhető, kifinomult megoldás a helyváltoztatásra. És ennél is több. Boldogan ugrik előre a lámpától az elektromos komponens álló helyzettől meglévő nyomatéka miatt, de tud meglepetést okozni az autópályán a 140-160 közötti "lépjünk meg előle" régióban is az átlagosan motorizált 2L lökettérfogatú dízelek fotontorpedókkal felszerelt "ki ha én nem" hozzáállású pilótáinak (állítólag... kacsint...). Jól megy ha kell na.

Öszintén megmondom a bégetés miatt finnyogó versenypályán és 400LE-s autókon edződött véleményvezérek szerintem háttal ülnek a moziban. Amennyiben ésszel kezeled a pedált (padló nélkül) nincs bégetés. Ha jobban odalépsz neki akkor is csak annyi, mint egy alapmotorizáltságú automata váltós kisautóban lenne, csak sokkal csendesebben. Van egy "sweet spot" egy csodapont a gázpedálon, amikor megvan az egyensúly a szél (közegellenállás) és a hajtáslánc között, és ha ennél fél centivel jobban lenyomod a pedált, akkor a bégetés minimális, a tükörben a kollégák pedig mennek össze rendesen. Ennél több nem kell. De próbáld ki! Majdnem minden kereskedésben van, meglátod. Csak kipróbálás után ér bárányfelhőket posztolgatni a komment mezőben.

Természetesen az autópályás kergetőzésnek megvan az ára. Akik próbálták a 140 km/h sebességet folyamatosan tartani óra szerint tempomattal (lezárt német autópályán persze) arról számoltak be, hogy ez 8L-es fogyasztás mellett kivitelezhető csak. A tájékozott autós tudja a miérteket (forma, autópályán az akku csak súly) de a tényen ez nem változtat, aki sokat rongyol fel és alá az autópályán, erre kell számítson. Ugyanezen a német autópályán számít csak (és lehet, hogy ott sem sokáig), hogy a végsebesség 180 km/h-ra van korlátozva. Szóval az a helyzet, hogy az önkéntes sebességkorlátozás amivel a Volvo most turnézik, az már most elérhető biztonsági felszereltség ebben az autóban (is).

Kard?

Azért japán kard és nem lézer-fézer, mert ha csak a hajtásláncot nézzük, ennél van már modernebb hozzáállás is. Az akku technika nem a legújabb (itt NiMH), de ennek is megvan az előnye (ár, elérhetőség), a tisztán elektromos hatótáv csak 2-5 km (nem tudom hogyan lehet az "öntöltő" rendszerben elérni a teljes töltést, több száz km autópálya, és sok város se töltötte maximumra az akkucsomagot szóval inkább 2 mint 5 km).

Drága barátaim, kedves TOYOTA, a reggeli torna és az este 9-es kocsmába indulás között tervezzetek már egy olyan verziót mondjuk valós 40km tisztán elektromos hatótávval, amely a 99% napi használati szokásait konnektortól konnektorig megoldja, és csak péntek délután kell bele tankolni amikor a "messzi" mamához megyünk. Legyen a csomagtartó csak 500L. Sírnék olyan jó lenne.

Persze ne várjunk olyan csomagot, amelyet csak a luxus kategória tud szállítani, itt azért a matek valószínűleg ezt adta ki. Az ár-érték arány szerintem a jelenleg tesztelt verzióban is példás, de hiányolom a fejlettebb hajtáslánc opciókat na. Magyarországi viszonylatban ez azt jelenti, hogy jelenleg nem lehet kihasználni a zöld rendszám előnyeit (mert az autó nem kaphat ilyet). Ez persze nem látszik Japánból, de vannak más országok is ahol több támogatást és kevesebb adót jelent, ha értelmezhető az elektromos hatótáv, szóval a remény hal meg utoljára.

Japán testvéreink a hosszú munkanapok alatt azt azonban kilogarlécezték, hogy nem kell ide dízel, ami eddig is csak nyűg volt nekik. Ez igaz a városban, az országúton, egy szigeten, ahol a távolság sokkal kevésbé gond. Egy esetben jönne jól, Budapest és München között az autópályán, ahol még mindig a dízellel lehet a leghatékonyabban és - szerintem, de ez egy vélemény - a legkörnyezetkímélőbben helyet változtatni (ha már autó). De az a felhasználási profil igazából viszonylag ritka, szóval szerintem ez nem lesz gond. De ők ne is vegyenek SUV-t, se kicsit, se nagyot, ha érdekli őket a hatékonyság meg a környezetvédelem.

Városban viszont meggyőző az a béke és nyugalom, amit az autó áraszt (6L-es fogyasztást produkáltunk), az egykedvű puffanások jutnak el csak a budapesti kráterektől a hátul szunnyadó gyerkőchöz, aki kalimpálhat a lábával, akkor is nehezen éri el a támlát. A kifejezetten tágas utastér hívogató fejtérrel, térdhellyel és vállszélességgel biztosítja a boldogságot 580L-es csomagtartó méret mellett (190-es magam mögött ülve még 10 cm a térd előtt a hely). Még a hátsó támlák is két fokozatban reteszelhetők, egy kis extra kényelmet csempészve életünkbe, ha az asszony hátul szunyókálna egyet (végre).

Kívülről pont akkora, mint egy BMW X3, hosszra egy 3-as BMW, szélességre 5-ös. Tengelytáv emberes, szintén 3-as BMW méret (de ne felejtsük el, egyenesebben ülünk itt). Akinek ezek a dimenziók nincsenek meg azoknak leírom: Önsúly 1680kg, szélesség tükrök nélkül 1855 mm, hossz 4600 mm, magasság 1685 mm, tengelytáv 2690 mm.

Markolat?

Az igazsághoz hozzátartozik, hogy semmi origami szintű hajtógatós csoda nincs, de harakiri sem, ha át kell rendezni a bútorokat (előre kell menni a támlák döntéséhez, szóval akkor előre megyek és kész, majd holnap 20 másodperccel kevesebbet olvasok a klotyón). Kedves figyelmesség, hogy a kalaptartó rolót elnyeli a csomagtartó alján lévő rekesz, így nem kell attól tartani, hogy fejre állás közben gerelyként áll majd a hátunkba tovább rontva a vérveszteséget. Frankó volt az automatikus csomagtérajtó is, rögtön miután rájöttem, hogy a népi tánc itt nem a siker útja, hanem itt a kitartott balett mozdulatokra kell a combizmot hangolni. Ott kell a lábad mozdulatlanul tartani 3 másodpercig az érzékelő alatt, nem lengetni, akkor csippan, majd hátrébb tudsz lépni a nyitáshoz biztonságos távolságra. De ügyes voltam, megtanultam, a végére ment minden alkalommal elengedett kézzel (is).

Amit hiányoltam, az a felhúzható csomagteret a fejünktől elválasztó rácsos roló volt. Így azért kevésbé biztonságos a plafonig pakolni. Az autónak ehhez kapcsolódva van egy "kocka" funkciója is, a belső tükörbe épített LCD kijelző, amely a "sötétítő pöcök" átváltásával kelthető életre. Ekkor a hátsó szélvédő felső része mögött elhelyezett kamera képét látjuk ebben a monitorban (felszereltségtől függő extra), amely WOW effektus mindenkinek aki beül, és ennyi. Ami nem kevés persze. Ja esetleg, ha plafonig vagyunk hátul fejekkel meg csomagokkal, akkor azok nem kavarnak be a hátralátásnál. Van azért hátulütője is, a normál tükörbe ha belepillantok, akkor nem kell a szemnek fókuszálni az előttem haladó fenekéről egy közeli dologra (tükörre), mert nem a tükör lapjára fókuszálsz, hanem a tárgyra a tükörben ami kb olyan messze van mögötted, mint az előtted menő (3D), de ha LCD üzemmódra váltasz, akkor a tükör lapba épített LCD-re fogsz fókuszálni (ami 2D), és ez észrevehető 2mp-es homályt jelentett nekem (40 éves szemgolyók), de más azt mondta, hogy neki nem (kicsit máshogy mondta, hogy milyen vagyok...). Ne felejtsük el, hogy alapállásban a tükör normális, és minden funkciót tud amit kell (elsőtétül magától, és visszaveri a fényt, szóval látsz hátra), és amikor majd sok lesz a fej meg a csomag akkor majd a külső tükröket nézegetem, vagy fókuszálgatok, és ennyi, semmi dráma. Addig meg WOW. Annyi azért még van, hogy sötétben a kép bezajosodik nagyon, azt ne mutogassátok nagyon senkinek.

Az ülések jó átlagosak, én azért fészkelődtem mire megtaláltam a helyem (a kormány tengely irányban nekem nem eléggé jön közel), de már oviban is godzilla volt a jelem (190 cm 130 kg)... szóval jó lesz az és végül én is megtaláltam a helyemet. Fura volt, hogy amíg ebben a jól felszerelt verzióban a vezető ülés teljesen morotos és memóriás, az első utasülés teljesen mechanikus volt (kapott érte a gyerek, hogy miért nem találja a gombokat az ülés oldalán. Ott van az! De nincs! De ott van csak keresd!...). Illetve jó tudni, hogy az ülés memória nem tárolja a tükrök beállítását (külső elektromos tükrökre gondolok itt) ami szerintem szintén a matek miatt lehet így ugyanis a józan ész nem magyarázza nekem sehogy. Nem volt gond, de elegánsabb lett volna, ha a tükrök is mennek a székkel a XXI. században. Fincsi volt viszont a hatékony ülésfűtés (hátul is elérhető) és a csodaszámba menő első ülésszellőztetés. Persze ez is felszereltségtől függő. A kormányfűtés a helyes kéztartásra nevel, mivel alul és felül nem fűti a karimát, csak a két oldalon.

Nagyon fontos megemlíteni, hogy már az alapverzió is olyan biztonsági és kényelmi extrákat tartalmaz, amelyeket még röviddel ezelőtt is csak a prémiumgyártók kínáltak, és most is csak felárért érhetőek el általában. A LED-es fényszórók úgy töltik be nappali fénnyel az utat, hogy fakuló szemgolyóim boldogan vettek észre részeg bicikliseket, meg apróvadakat, kóbor kutyákat akik egyébként teljesen kimaradtak volna az életemből (ha csak nem kopogtatnak be). A távolságtartó tempomat kifejezettem jól programozottan, hatékonyan működött (mondjuk azt jólnevelt japán módjára megvárja a gyorsítással, hogy az előtted bandukoló az autópályán teljesen elhagyja a sávodat, elszámol kettőig és csak akkor nyitja rá a tüzet), a sávtartó édesen csipog ha nem indexelek sávváltáskor (nem csak nekem, hanem életem szerelmének is - köszi), vagy elkezdek keresni valamit a kesztyűtartóban és elkezdek kovályogni, de nem bűntet. Szóval tényleg olyan, mint egy jó oktató, vannak pedáljai, kormányt is eléri, de nincs feszkó.

Édes boldogságos szerelmem, aki pici (de egy cukorfalat), imádta az autót, mert be tudta állítani azonnal magának, átlátott mindent, és le is tudott parkolni. Imádta. Én meg imádtam, hogy nem nekem kellett szóni, hogy ne a telefonját próbálja a töltőre dugni, hanem legyen szíves a sávon belül maradni... vagy a parkolóból kitolatáskor a keresztforgalom lelki épsége érdekében legyen szíves addig ne gurulgasson hátrafelé amíg jönnek keresztbe', mert az autó beleállt a fékbe, és piros háttérrel fekete nagy betűkkel figyelmeztette, hogy mi lenne a célravezető viselkedési forma. Az autónak bezzeg megköszönte, és megsímogatta. Mindegy én is boldog voltam a hátsó ülésen is és ez megfizethetetlen.

Az árak szerintem teljesen jól vannak belőve, nem túl drága az autó, és a csomagok is úgy vannak meghatározva, hogy legyen értelmes választás majdnem mindenkinek. Biztos vagyok benne, hogy a listaárak böngészése után lesz lehetőség a számok finomhangolására is személyesen, de vigyázzunk, mert hamar slágertermék lehet, és akkor a vásárlói pozíció fog gyengülni.

Hol itt a rozsda?

Nyíltan, teljes szívemmel útáltam a fedélzeti "szórakoztató" rendszert. 1990-es grafikai elemek (Amiga megvan?), 2005-ös LCD-panelen világítottak, illetve ha a - félig - digitális műszercsoportra a vállam felett besütött a nap, inkább szürkültek a szemem előtt. Félre értés ne essék, a funckiót ellátta, nem volt akadás, vagy tétovázás amit kellett látni lehetett rajta, szóval az átlagosnál jobb, de aki kicsit is fogékony erre, és az alapján választ TV-t, hogy HDR és OLED vagy nano bevonat az IPS panel előtt, az biztosan kompromisszumnak fogja megélni. Különösen a gyík (geek) közösségben, ahol a Tesla most (és a Polestar majd) a menő, a kézműves sörfőzdében ez már gyilkosan ciki.

Oké, megint a matek, de itt elköltöttem volna az 5 jent autónként a jobb panelekre. Tudom, 5 jen x 1 000 000 autó = 5 000 000 jen, de akkor is! Az autó ugyanis két opciót vonultat fel a központi kijelző ügyében, van egy kisebb 7" körüli, és egy nagyobb 8" feletti. A kicsi legyen béna és olcsó, oké. De ez  ami az autóban volt a nagyobb és jobb. Legalább ez legyen nem csak jobb, hanem jó, hogy aki rászánja a pénzt az legyen boldog. Mondjuk a matekra is van megoldás, felejtsük el a kalimpáló machanikus mutatókat a műszerfalról, és legyen LCD a teljes kijelző ott is, és akkor megspóroltuk az 5 jent ami kell a jobb LCD-khez. Ennyi. Megoldottam.

A fedélzeti hangrendszer viszont még így is jól szól, csak ne felejtsük el bejáratni (közepesnél kicsit nagyobb hangerő, 4-5 óra) és akkor elkezd élni a cucc (az alap hangrendszerre feltétlen igaz opciós JBL-t - még - nem próbáltam). Az én fülemnek ennél a rendszernél sokat jelentett a bejáratás, utána mindent 0 EQ-val hallgattam és tetszett. Sajnos amíg a bluetooth-os funkciók, és a kábeles zenelejátszó vezérlés (iPhone / iPod) egészen jól ment (jó hangminőség, okés csatlakozás) ezen a szinten már zavart az Android Auto és az Apple CarPlay képernyő tükrözési szabványok hiánya. Két okból is. Az első és legfontosabb, hogy az elérhető gyári navigáció egy könnyfakasztó bénaság (hogyan forduljak jobbra a híd közepén néni...). A második, hogy az USA-ban van Apple CarPlay támogatás. Itt meg nincs. Miért nincs? Androidosoknak jó hír azonban, hogy van MirrorLink meg MiraCast. Az is valami. Amerikában meg Android támogatás nincs. Hehe. Plusz a kazánezüst tablettartó műanyag a műszerfal közepén teljes gáz.

Milyen végül?

Nyugalom szigete, ideális családi autó azoknak akik csak ritkán mennek fel az autópályára (nyaralás vagy kéthetente mama-papa látogatás). Plusz a családi béke nagykövete, aki rutinos öreg rókaként szól ha valami a vezetés körül nem stimmel, hogy ne legyen ebből feszkó.

A fedélzeti szórakoztató rendszer és a gyári navigáció viszont "nem nyűgözött le", ez az egyik gyenge pontja a csomagnak, de inkább átlagos mint rossz (a navi rossz). Ami nagyobb baj, hogy - egyelőre se tölthető (plug-in) hibrid, se tisza elektromos verzió nincs, de hátha...

Menjetek el nézzétek meg egy márkakereskedésben, és sírjatok ki magatoknak egy tesztnapot, ha ilyen jellegű autót terveztek vásárolni. Nem kidobott idő!

8/10

A bejegyzés trackback címe:

https://apuelmondja.blog.hu/api/trackback/id/tr6014655065

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.03.12. 11:19:21

Ez egy nagyon korrekt teszt volt, élvezet volt elolvasni.

Apu Elmondja 2019.03.12. 11:25:03

@Ződ2000: Köszi. Örülök, hogy tetszett.
Felkészül: BMW 318D Touring 2015 (F31) 160.000 km használtteszt ;)

Farting driver 2019.03.12. 11:35:18

Kedves Apu, ha már írsz, akkor írj helyesen. A vesszőt az M betűtől jobbra találod a billentyűzeten. Használata segít a szöveg, a mondatok tagolásában. Volna még több tanácsom is, de a stílusodból úgy érzem, hogy nem vagy rájuk kiváncsi. Úgyis mindent jobban tudsz...

Apu Elmondja 2019.03.12. 11:36:12

@Ződ2000: Neked jobb dolgod volt, az egy 5-ös :)

Apu Elmondja 2019.03.12. 11:37:43

@Farting driver: Jó kedvemben vagyok, ha megmondod hol hibáztam, szívesen kijavítom.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.03.12. 11:41:00

@Apu Elmondja: volt akkor mindenféle nálam, meg párat utána is elvittem hoyg képben legyek. ( autossagok.blog.hu/tags/Tesztek ). Sőt azóta volt pár verda amit meg sem írtam, de most nem is nagyon sürgős egy új verda. Akkoriban végül egy XC60 lett aq nyertes (D3 Xenium FWD kézis ) akkor ők nyújtották a legjobb feltételeket, de az X3 18d, az Xc60 és az 518d reálisan közel voltak a dobogón.

Apu Elmondja 2019.03.12. 11:48:55

@Ződ2000: Nekem a BMW 318D-t kell cserélni hamarosan, azért megy a tesztelgetés. Végül mást rendeltem, nem a RAV4-et, de mivel sehol nincs még róla semmi nagyobb terjedelmű írás, és sokakat érdekelhet, gondoltam megosztom a tapasztalataimat.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.03.12. 12:19:06

@Apu Elmondja: ez egy hasznos anyag. Én az NX 300h-t próbáltam az mondjuk messze nem nyűgözött le, és persze ők a D4 Aut árához mérik magukat, ami nem feltétlenül versenyképes, ha az embernek nem kell aut és erősebb motor.

Én mondjuk keveset láttam a villamosított erőből, de talán ha többet megyek városban akkor jobban tölti az aksit.

Apu Elmondja 2019.03.12. 12:27:42

@Ződ2000: Amerikában meg Németorszában próbáltam korábbi hibrid verziókat (bérautókban 1-1 hétre), de azok a fasorban sem voltak ehhez képest.
Szerintem valós előrelépés. A szívó 2.5L benzines motor, meg a hibrid hajtás együtt úgy megy mint egy 2.0L-es turbó dízel. Városban úgy is fogyaszt. Ami viszont nincs az a traktor hang meg NOx. Az autómata vátó meg ízlés kérdése, de amikor a bedugult autópályán araszolok Passau :) alatt akkor azért elmorzsolok egy könnycseppet, hogy miért nem rendeltem meg. A következő autómata lesz.

Ződ2000 · http://egzostive.com 2019.03.12. 12:40:48

@Apu Elmondja: én még mindig a shaerdingi városnézéssel oldom a problémát :)

Farting driver 2019.03.12. 12:58:18

@Apu Elmondja: gondoltam, nekiállok kijavítani, de csak az első kép fölötti három-négy mondatban volt legalább öt hiba, úgyhogy elsősorban terjedelmi okok miatt nem vállalkozom a feladatra.
Másodsorban meg azért nem, mert az olvasószerkesztés munka, amiért jelen esetben nem lennék megfizetve.
Ám nem kell aggódnod: tapasztalataim szerint az olvasóközönség többsége nem érzékeny ilyesmire, én meg egymagam nyilván nem számítok annyit, hogy fájjon neked, ha nem olvasom a blogodat.

GGy 2019.03.12. 13:21:59

Egyelőre, és nem "egyenlőre". De a többi jó volt!!! :)))

GGy 2019.03.12. 13:34:02

@GGy: Ja, nem. Automata, és nem "autómata"!!!!

Apu Elmondja 2019.03.12. 14:00:01

@GGy:
"Egyenlőre" jogos, javítottam. Egyenlőre egy sportmeccs állhat mosdt megnéztem
Az "autómata" dolgot nem látom még hogyan tudom javítani, de az is jogos.
Köszi, mindig tanulok.

Apu Elmondja 2019.03.12. 14:07:59

@Farting driver: Az van, hogy nem lenne baj ha lennél olyan bátyám, hogy kijavítanád most utóljára, mert halvány lila fogalmam sincs mit magyarázol. Ha leírnád - és szerintem is jogos - esküszöm átfogalmazom. Nem vagyok tévedhetetlen.

Apu Elmondja 2019.03.12. 15:12:51

@Apu Elmondja: Na! Tataroztam rajta mukaidőben, szóval ki van fizetve, lehet enni-inni csodás szavaimat ingyen!

Na mi újság, Wagner úr? 2019.03.13. 13:25:05

@Apu Elmondja: Utoljára, és nem utóljára :)
Amúgy jó a cikk, én a most kifutó hibrid RAV4-et hajtom már fél éve, nagyon szeretem minden japános hülyesége ellenére (mondjuk a "szórakoztató" rendszer meg a központi kijelző ebben is vicc...)

Apu Elmondja 2019.03.13. 13:42:28

@Na mi újság, Wagner úr?: :) :) :) Ma reggel vettem agy új billentyűzetet hátha... javítom! Amyúgy köszi!

autosvilag.com 2019.03.14. 11:58:21

"Drága barátaim, kedves TOYOTA, a reggeli torna és az este 9-es kocsmába indulás között tervezzetek már egy olyan verziót mondjuk valós 40km tisztán elektromos hatótávval, amely a 99% napi használati szokásait konnektortól konnektorig megoldja, és csak péntek délután kell bele tankolni amikor a "messzi" mamához megyünk. Legyen a csomagtartó csak 500L. Sírnék olyan jó lenne." Na, ezt árulják olyan néven, hogy Toyota Prius Plug-in.

Apu elmondja

Elértem a 40-es mérföldkövet, és mivel elkezdődött a "B" oldal az életemben arra gondoltam lenne pár érdekesség amit megoszthanék. Lesz család, autók, motorok, utazás és remélhetőleg még több érdekes dolog.

Friss topikok

süti beállítások módosítása